4 Ağustos 2007 Cumartesi

KİMYA PARADOKSLARI

SORU
Bütün kimyacılara bir soru sormak istiyorum. Yanlış anlamayın, öğrenmek için soruyorum. Çünkü şu ana kadar hiç kimseden tatmin edici bir cevap alamadım:
Bilindiği gibi "su", iki hidrojen ve bir oksijenden oluşur. Hidrojen, 'yakıcı' bir gaz; Oksijen de 'yanıcı' bir gazdır. Nasıl oluyor da ikisi biraraya geldiklerinde 'söndürücü' olabiliyorlar?
cevaplarınızı bekliyorum.
Gelen ilk cevap: Yukardaki soruma ilk cevap Erdinç YILMAZ'dan geldi. Cevabı aynen yazıyorum:
Su bir bileşiktir. Yani kendisini oluşturan maddeler özelliklerini kaybedip tamamen yeni bir madde
oluşturmuşlardır. Bu madde yani su yanan bir cismin üzerine döküldüğü zaman ateşin havayla olan temasını
keser.(Aynı bir battaniye gibi). Ateşin yanması için oksijene ihtiyaç olduğunu hepimiz biliyoruz. Havayla
teması kesilen ateş oksijen alamaz ve de bu sebeple söner. Ben bunun doğru olduğu düşüncesindeyim.
Tabi ne kadar doğru tartışılır.. Erdinç YILMAZ'dan

İkinci Cevap: Hidrojen elektronların dizilişi sonucu yanıcı özelliğe sahip oksijende aynı şekilde yakıcı özelliğe sahiptir. Bunlar bileşik oluşturup birleştiklerinde artık bu özelliklerinin bir değeri kalmaz elektron dizilişleri de değişir. Eğer biz suyu 'su' olarak düşünmeyip hidrojen+oksijen olarak düşünürsek sizin mantığınız doğru olurdu. Ama bu binayı 'bina' olarak düşünmeyip çimento+demir+tuğla...vs düşünmeye benzemez mi? Su neden söndürücüdür? Hidrojen neden yanıcıysa ondan...yani elektronların dizilişi atomlarının konumu gibi bir dizi kimyasal özelliğinin sonucu. İsmet İNCE'den

Üçüncü Cevap: Öbür arkadaşın dediği gibi su saf homojen bir bileşiktir. Ve bileşikler kendilerini oluşturan iyonların özelliklerini taşımazlar. e hali ile ne H iyonu gibi yanar ne de O iyonu gibi yakar bu kadar basit kavram Onun yerine şu soruyu sor: sülfirik asitin üzerine su ileve edildiginde gözle görülür bi reaksiyon olmasken suyun üzerinde sülfirik asit ilave edildiginde patlama meydana geliyor .. Ünal AKTAŞ'tan